artists
     
     
     
  NISHIMURA GALLERY
 
  45th Anniversary
New Works
 
     
  25 June, Tue - 3 August, sat 2019  
 
 
     
 

押江千衣子 
小林孝亘  
指田菜穂子 
曽谷朝絵  
舟越桂   
町田久美  
三沢厚彦  

OSHIE Chieko
KOBAYASHI Takanobu
SASHIDA Nahoko
SOYA Asae
FUNAKOSHI Katsura

MACHIDA Kumi
MISAWA Atsuhiko

     
     
     
     
     
 
 
     
 

舟越桂  FUNAKOSHI Katsura
樹の水の音  Sound of Tree Water  2019 
painted camphor wood and marble 
93 x 46.5 x 31 cm
撮影:岡野圭

 
     
   
     
 

西村画廊では、2019年6月25日(火)から8月3日(土)まで、開廊45周年を記念した新作グループ展“New Works”を開催します。
本展では、舟越桂、押江千衣子、小林孝亘、指田菜穂子、曽谷朝絵、町田久美、三沢厚彦ら7名の最新作を展示します。

舟越桂は、繊細な知性を感じさせる清新な眼差しと、透明な深みを湛える青い胴体が印象的な木彫《樹の水の音》(2019)を発表します。水に濡れた薄衣を纏うこの作品は、舟越にとって9年振りの着衣像となります。

押江千衣子は、花の生命の躍動と儚さを複雑な色相の内にとらえた絵画《散花》(2017)を発表します。

小林孝亘は、不可能なバランスで組まれた積木を描いた絵画《Block》(2019)を発表します。実際には起こり得ない光景が、絵画においては日常的な実感を伴って成立するという不思議を示唆するこの作品は、小林がここ数年来取り組んでいる積木のシリーズの最新作となります。

指田菜穂子は、連作「日本文学大全集」から、谷崎潤一郎の短編『小さな王国』を題材にした作品《日本文学大全集 大正七年の男 貝島》(2019)をはじめ、計4点の絵画を発表します。この連作は1901年から1925年を対象に、ある小説の登場人物を題名に用い、その小説が発表された「年」を主題とするもので、その年に生まれたあらゆるイメージを集め世相を表現することによって、書架に並んだ文学全集のように、集積された時間・時代を可視化する、という意図の下に制作されています。

曽谷朝絵は、昨年TOKASの助成によりバーゼルで滞在制作した、新しい連作《Chords》のドローイングを発表します。曽谷はこの作品について、「私のもつ「色が音を発する」という共感覚を視覚化している。個々の絵画は、時間に連れて移ろう光の投影や反射が描かれていると同時に『色の和音』を示すモジュールでもある。それらを様々な形で(例: 水平線のように横一列に、あるいは複数列に横に、あるいは縦に、等)楽譜のように組合わせて展示し、1つの曲を空間に立ち上げる。共感覚を通して人間の認識の仕組みを探っている」と述べています。

町田久美は、最低限の墨線とミニマルな着色が特徴的な従来の作風から大きく変化した、夢の中の出来事のように多義的な幅を持つ、非現実な色彩と風景が印象的な絵画を発表します。

三沢厚彦は、20年近く続けている《ANIMALS》シリーズから、ブルテリアやウサギ、さび猫などの木彫の最新作を発表します。人間がある「動物」に対して抱える概念——たとえば「クマ」なら、実在や空想上のクマが混在した概念——をそのまま抽出したかのようにシンボリックな姿形をした《ANIMALS》は、それゆえ広汎で複雑な魅力を有しています。また、直感的かつ精緻な構成力に裏打ちされた、自由で迷いのないストロークが印象的なペインティングも数点発表します。

皆様のご来廊を心よりお待ちしております。





Nishimura Gallery is pleased to present the group exhibition "New Works" from Tuesday, June 25 to Saturday, August 3, commemorate the 45 year anniversary of its opening.
The exhibition will feature the latest works of 7 artists: Katsura FUNAKOSHI, Takanobu KOBAYASHI, Nahoko SASHIDA, Asae SOYA, Atsuhiko MISAWA, Chieko OSHIE and Kumi MACHIDA.

Katsura FUNAKOSHI will present the wooden sculpture “Sound of Tree Water” (2019). Its fresh eyes with delicate intelligent and blue body with clear depth are quite impressive. This work will be Funakoshi's first clothing statue in 9 years, which is wearing a wet thin cloth.

Chieko OSHIE will present the painting “fallen flowers” (2017), which captures dynamism and fragileness of the life of flowers in a complex hue.

Takanobu KOBAYASHI will show the painting “Block” (2019). Building blocks in his painting keep impossible balance. It suggests the mystery that an unrealistic scene is formed with a everyday feeling of reality in the painting. This work is the latest one in the series of blocks Kobayashi has been working on for several years.

Nahoko SASHIDA will present a total of 4 paintings from Japanese Literature Series, including “Japanese Literature Series The Man Kaijima in 1909” (2019), a work based on Junichiro TANIZAKI’s short story ‘The Small Kingdom'. This series was produced with "the year" theme from 1901 to 1925 which the novel was published, and using characters from a novel as the title. It was made with intention of visualizing the accumulated time and period like a complete collection of literature on a bookshelf, by collecting all images born in that year and expressing the social conditions.

Asae SOYA will present the drawings for a new series of “Chords” which she produced in Basel last year with a TOKAS grant. Soya described the works as "It visualizes my synesthesia of ‘color emits sound’. Each picture is a module that represents ‘color chord' as well as the projection and the reflection of light that changes with the passage of time. They are combined and exhibited in various forms (For example: form in a horizontal line, in several horizontal lines, or vertically) like a musical score, and one piece is set up in space. I’m searching for the mechanisms of human perception through synesthesia".

Kumi MACHIDA will present an impressive painting of unrealistic colors and landscape with a ambiguous width like those in a dream, it will change greatly from the characteristic usual style by stripped-down sumi lines and minimal coloring.

Atsuhiko MISAWA will release the latest wooden sculpture of bullterrier, rabbit, rusty cat and so on from the “ANIMALS” series, which he has been working on for nearly 20 years. The “ANIMALS” are in the form of a symbolic abstraction of a concept of ‘animals’ that human have ― ‘bear’ for example, a mixture of real and imaginary bears ― so the “ANIMALS” have broad and complex appeal. We also introduce several paintings that are impressive with their free and unwavering strokes, backed by intuitive and precise composition.

It will be our pleasure to welcome you to the gallery.



 
     
     
     
 
 
     
 

三沢厚彦  MISAWA Atsuhiko
Dog 2019-01  2019 
camphor wood and oil
73 x 24.5 x 94.5 cm
撮影:岡野圭

 
     
     
     
 
 
     
 

小林孝亘  KOBAYASHI Takanobu
Block  2019
oil on canvas
112.2 x 145.6 cm

 
     
     
     
 
 
     
 

曽谷朝絵  SOYA Asae
Chords  2018-19 
pastel on paper 
15.6 x 76 cm (each)

 
     
     
     
 
 
     
 

指田菜穂子  SASHIDA Nahoko
日本文学大全集 大正七年の男 貝島  Japanese Literature Series The Man Kaijima in 1918  2019 
acrylic gouache on canvas 
80.3 x 32.6 cm