TAKANOBU KOBAYASHI
Vessels
2023年11月7日(火)-12月9日(土)
7 November – 9 December 2023
日曜、月曜、祝日休廊 (ただし11月20日は開廊)
Closed on Sunday, Monday and National Holyday, without 20 November
西村画廊では、2023年11月7日(火)から12月9日(土)まで、小林孝亘の新作17点による展覧会 『うつわたち ー Vessels』を開催いたします。
小林孝亘は1960年東京日本橋に生まれ、1986年愛知県立芸術大学美術学部油画科を卒業しました。1990年代半ばから頭角を現し、これまで国立国際美術館(2000年)、目黒区美術館(2004年)、横須賀美術館(2014年)での個展をはじめ、国内外で数多くの展覧会に出品してきました。昨年2022年は、豊田市美術館で個展『真昼』を開催、ならびに同時開催のグループ展『サンセット/サンライズ』にも参加し、好評を博しました。当画廊では1996年から継続的に展覧会を開催しています。
「これまでずっと、具体的なものを題材に具象的な絵を描いてきた。様々なものを描いてきたが、何を描いても、描かれているものやそれを取り巻く状況を描こうとしているわけではなく、目に見える具体的な形をきっかけにして、目には見えない『何か』を描きたいと思っている。その『何か』とは、ものがそこにあるという『存在』ではないかと思う」
小林孝亘
小林は大学を卒業後、外界との接触を自己防衛的に避ける自身の投影として9年近く描き続けた「潜水艦」の時代を経て、器や枕、森など普遍的で日常的なものを題材に、光に重点を置いた絵画を制作してきました。常に時流の動向から一定の距離を保ち、地道に自身の内側を手探りしながら本質的な表現を志向してきた小林の作品は、主に正面から見た左右対称の構図で、我々が普段目にしているごくありふれたものが、奇を衒わない丁寧な筆触で描かれているのが特徴的です。そして、たったそれだけのシンプルな絵画であるのに、あるいはそれゆえに、その見慣れたものが潜在的に持つ非日常性を浮上させ、ひいては「存在」していることの不思議を観者に意識させる、稀有な魅力を有しています。換言すれば、ある対象が象徴的ないしは匿名的に描写されたその画面には、たとえば生きるために眠りを繰り返し死に至る人間の「生/死」の暗喩として枕を描いた《Pillow》シリーズに顕著なように、表裏一体の現象が静かに同居しており、「存在」というこの世界の神秘が輝かしく伏在しています。
本展は、小林の代表的な題材であり、1996年以来今日まで繰り返し描きつづけている「器」の新作絵画のみで構成されます。
小林が絵にする器は、いずれも素朴で無装飾、食事の痕跡もなく、どこにでもありそうな——誰もが概念として心に抱いていそうな——普遍的な姿をしています。しかし、よくよく目を凝らしてみれば、画面に描かれているのは器であって器でなく、畢竟そこに見え隠れする「在る」と「ない」の奇妙さ、すなわち「存在」という根源的なものであるといえ、そのささやかで確かな磁力は、見る者を引き込んで離しません。
当画廊では1年半振り17回目となる小林孝亘の個展に、どうぞご期待ください。
皆様のご来廊を心よりお待ちしております。
小林孝亘 「うつわたち、に寄せて」▶️
Nishimura Gallery is pleased to present “Vessels,” an exhibition of 17 new paintings by Takanobu KOBAYASHI from November 7 to December 9, 2023.
Born in Tokyo in 1960, Takanobu Kobayashi graduated from the Oil Painting Department of Aichi University of the Arts in 1986. He began to emerge in the mid-1990s and has participated in numerous exhibitions in Japan and abroad, including solo shows at the National Museum of Art, Osaka (2000), the Meguro Museum of Art (2004), and the Yokosuka Museum of Art (2014). Last year in 2022, he had a solo exhibition “Midday” at the Toyota Municipal Museum of Art and also participated in the concurrent group exhibition “Sunset/Sunrise”, which was well received. We have been continuously presenting his exhibitions since 1996.
“All this time I have been painting figurative pictures with concrete objects as my subjects. I have painted a variety of things, but no matter what I paint, I am not trying to depict the thing depicted or the circumstances surrounding it, but rather I want to depict something invisible to the eye, triggered by the concrete form that can be seen. That ‘something’ may be the ‘existence’ of things being there.”
Takanobu Kobayashi
After graduating from university, Kobayashi went through the “Submarine” period, during which he painted for nearly nine years as a projection of himself avoiding contact with the outside world as a form of self-protection, and has since produced paintings with an emphasis on light, using universal, everyday objects such as vessels, pillows, and forests as his subject matter.
Kobayashi, who has always maintained a certain distance from current trends, has been groping steadily inside himself to find his own essential expression, and his works are characterized by symmetrical compositions, mainly viewed from the front, in which commonplace objects that we see in everyday life are depicted with careful, unobtrusive strokes. And while they are only simple paintings, they have a rare charm in that they bring to the surface the latent unusualness of familiar things, and in turn make the viewer aware of the wonder of their “existence”. In other words, for example, like his “Pillow” series, which depicts a pillow as a metaphor for the “life/death” of a person who repeatedly sleeps in order to live, the two sides of the same coin quietly coexist, and the mystery of “existence” in this world beautifully lurks.
This exhibition consists entirely of new paintings of “vessels,” Kobayashi’s signature subject matter, which he has painted repeatedly since 1996.
The vessels in Kobayashi’s paintings are simple and unadorned, with no traces of food, and seem to be commonplace, as if everyone has a concept of them in their mind. However, if you look carefully, you will find that what is depicted in the paintings is not a vessel but rather the strangeness of “being” and “not being,” that is, the fundamental thing of “existence.” The modest yet certain magnetism of the paintings draws the viewer in and does not let go.
Please look forward to Takanobu Kobayashi’s 17th solo exhibition at our gallery after an absence of one and a half years.
We are sincerely looking forward to your visit.