DAVID HOCKNEY
PRINTS lithograph, photograph, photographic collage, digital inkjet print and iPad drawing
2023年7月15日(土)-9月2日(土)
15 July – 2 September 2023
日曜 月曜 祝日 休廊
8月8日-8月19日: 夏期休廊
Closed on Sunday, Monday and National holiday
Summer holiday: 8 – 19 August
西村画廊では、2023年7月15日(土)から9月2日(土)まで、東京都現代美術館のデイヴィッド・ホックニー展(7月15日-11月5日)に合わせ、デイヴィッド・ホックニーのプリント作品による展覧会“PRINTS lithograph, photograph, photographic collage, digital inkjet print and iPad drawing”を開催いたします。当画廊では、7年振り27回目のホックニー展となります。
1937年イギリスに生まれたホックニーは、その60年以上のキャリアの中で、並外れた描写力と美術史への深い見識を基に、絵画、版画、写真、舞台美術など複数の領域を軽やかに横断しながら、既成の美術を絶えず刷新してきた、現代において最重要の美術家の一人です。
1枚の写真がなぜ長時間見るに耐えないか、という疑問から出発した革命的な多層写真フォト・コラージュ、コピー機を空間のないカメラとしてとらえ、インクの代わりにトナーを用いるという斬新な技法で創り出したカラー・コピー版画ホーム・メイド・プリント、FAXでドローイングを送り、受信先でそれらの展示をリアルタイムで行うFAXドローイング、8×10の大型カメラで撮影した写真を膨大な情報量処理が可能なインクジェット・プリンターで出力したデジタル・インクジェット・プリント、そして近年ではiPhoneやiPadによるドローイングなど、当初誰もが美術とは無縁と考えていた最先端のテクノロジーを時に用いながら、ホックニーがプリントの分野で創造してきたことの大半は、従来の美術の歴史には存在しなかったものでした。
本展では、1989年に当画廊が企画・開催したホックニーの写真展“Photographs of China”のシリーズから数点の写真作品、フォト・コラージュから《Gregory watching the snow fall Kyoto Feb 21st 1983》(1983)、ムーヴィング・フォーカスから《An Image of Celia, from the ‘Moving Focus’ Series》(1984-86)、iPadドローイングから“The Yosemite Suite”(2010)を展示する他、リトグラフやデジタル・インクジェットによるプリント作品も展示いたします。
皆様のご来廊を心よりお待ちしております。
Nishimura Gallery is pleased to present “PRINTS lithograph, photograph, photographic collage, digital inkjet print and iPad drawing” an exhibition of print works by David Hockney from July 15 to September 2, 2023, in conjunction with the David Hockney exhibition at the Museum of Contemporary Art Tokyo (July 15 – November 5). This will be the 27th exhibition of Hockney at our gallery in seven years.
Born in England in 1937, Hockney is one of the most important artists of our time. In a career spanning more than 60 years, he has continually renewed established art forms, lightly crossing multiple disciplines including painting, printmaking, photography, and stage design, based on his extraordinary descriptive ability and deep insight into art history.
The revolutionary multi-layered Photographic Collages, which started from the question of why a single photo cannot be viewed for a long time; Home Made Prints, which were created using a novel technique of using toner instead of ink, treating the photocopier as a camera without space; Fax Drawings, in which drawings are sent by fax and exhibited in real time at the destination; and Digital Inkjet Prints, in which photos taken with a large 8 x 10 camera are output with an inkjet printer capable of processing a huge amount of information, and in recent years, he has also created drawings using iPhone and iPad, while sometimes using cutting-edge technology that everyone at first thought had nothing to do with art, much of what Hockney has created in the field of prints has never existed in the history of conventional art.
This exhibition features several photographs from Hockney’s “Photographs of China” series, organized and presented by the gallery in 1989, as well as “Gregory watching the snow fall Kyoto Feb 21st 1983” (1983), from the photographic collages, “An Image of Celia, from the ‘Moving Focus’ Series” (1984-86) from the Moving Focus, and “The Yosemite Suite” (2010) from iPad drawings will be exhibited. We also exhibit some lithographs and digital inkjet prints.
We look forward to seeing you at the exhibition.